Factors Associated with Academic Performance Including Socioeconomic Level: a Multiple Regression Study of University Students
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6Keywords:
Academic performance, higher education, academic performance in college students, academic performance and socioeconomic status, University of Costa Rica.Abstract
The author systematically performed a quantitative research study of the factors associated with academic performance from a socioeconomic point of view in students from Universidad de Costa Rica. Using multiple regression models, the author analyzed factors associated with the academic performance of students awarded the highest level of scholarship because of their socioeconomic status and students not applying for a scholarship because they are enrolled in majors with high or low demand at Universidad de Costa Rica. This paper provides an explanatory framework on the subject, as well as inputs for the management of public higher education. One of the main findings indicates that academic performance is a multicausal and highly complex phenomenon. The paper also highlights the main institutional, pedagogical, and psychosocial factors associated with academic performance, taking into account the socioeconomic component.References
Armenta, N. G., Pacheco, C. C. y Pineda, E. D. (2008). Factores económicos que intervienen en el desempeño académico de los estudiantes universitarios de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad autónoma de Baja California. Revista IIPSI, 11(1), 153-165. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v11_n1/pdf/a10.pdf
Badilla, E. y Sancho, M. (1997). Las experiencias de resiliencia como eje para un trabajo social alternativo (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Cañedo, R. (2008). Educación superior y mercado de trabajo: El caso de los egresados de la Universidad Autónoma de Guerrero. (Tesis doctoral inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
CEPAL. (2000). Universidad y desarrollo. Proyecto latinoamericano. México: Autor.
Cohen, E. (setiembre-diciembre, 2002). Educación, eficiencia y equidad: Una difícil convivencia. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 105-124. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie30a04.PDF
De Miguel, M., Apocada, P., Arias. J. M., Escudero, T., Rodríguez, S. y Vidal, J. (2002). Evaluación del rendimiento en la enseñanza superior. Comparación de resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE y del COU. Revista de Investigación Educativa, 20(2), 357-383. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/view/98971/94561
Freire, M. J. (abril, 2000). The Equality of Opportunities in the Access of Higher Education [La igualdad de oportunidades en el acceso a la educación superior]. Education Policy Análysis Archivies, 8(20), 1-17. Recuperado de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/411/534
Gómez, H. (1998). Educación: La agenda del siglo XXI. Hacia un desarrollo humano. Bogotá: T/M Editores.
González, M. (2000). Niveles socioeconómicos AMAI. Recuperado de http://segmento.itam.mx/Administrador/Uploader/material/Niveles Socioeconomicos AMAI.PDF
Jiménez, R., Robles, E. y Arce, G. (2009). Educación y crecimiento económico en Costa Rica. En L. Mesalles y O. Céspeces (Eds.), Obstáculos al crecimiento económico de Costa Rica (pp. 181-223). San José, Costa Rica: Academia de Centroamérica. Recuperado de http://www.academiaca.or.cr/documentos/Libroanual_conportda_09.pdf
Jonson, R. (1988). Estadística elemental. México: Grupo Editorial Iberoamérica.
Larrañaga, O. (1997). Educación y superación de la pobreza en América Latina. Un estudio del proyecto “Mitigación de la pobreza y desarrollo social del programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Suecia: PNUD. Recuperado de http://www.fuac.edu.co/download/AREAS/2esx.pdf
Marchesi, Á. (mayo-agosto, 2000). Un sistema de indicadores de desigualdad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 23, 135-163. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie23a04.PDF
Martínez, E. (2005). Errores frecuentes en la interpretación del coeficiente de la determinación del coeficiente lineal. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, 37, 315-332. Recuperado de http://www.rcumariacristina.com/wp-content/uploads/2010/12/11-Elena-Martinez_1.pdf
Montero, E. (2008). Escalas o índices para la medición de constructos: El dilema del análisis de datos. Avances en Medición, 6(1), 15-24.
Montero, E. y Villalobos, J. (2004a). Estudio comparativo del promedio de admisión a la Universidad de Costa Rica y sus componentes: Aplicación del año 2001. San José, Costa Rica: SIEDIN.
Montero, E., Villalobos, J. (2004b). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico y a la repetición estudiantil en la Universidad de Costa Rica. (Informe final proyecto 723-A0-174). San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Instituto de Investigaciones Psicológicas.
Montero, E., Villalobos, J. y Valverde, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel. RELIEVE, 13(2), 215-234. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.pdf
Pelegrina, S., García, M. C. y Casanova, P. F. (2002). Los estilos educativos de los padres y la competencia académica de los adolescentes. Infancia y aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 25(2), 147-168.
Pérez, A., Ramón, J. y Sánchez, J. (2000). Análisis exploratorio de las variables que condicionan el rendimiento académico. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
Pirrón, M., Rojas, M. y Arzola, V. M. (abril-junio, 2009). Planteamiento de la investigación sobre el nivel socioeconómico de los estudiantes que ingresan al nivel superior. Negotia Revista de Investigación de Negocios, 5(19), 23-33. Recuperado de http://www.sepi.escatep.ipn.mx/wps/wcm/connect/5F85A2804084333694C7DCEA05875C1/NEGOTIA193BCD.PDF?MOD=AJPERES
Plasencia, S. R., Vizconde, L. E., Ruiz, I. R., Araujo, M. E. y Salazar P. (2008). Estudio: Factores socio-económicos y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de la Universidad Nacional de Cajamarca. Recuperado de http://nuevo.unc.edu.pe/paginas/educacion/IIEDUCA/Archivos/Articulo%20Cientifico%20-%20PLASENCIA%20CARRERA.pdf
Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2009). Decimoquinto Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Autor.
Ramos, V. (2000). La educación y la circularidad de la pobreza: Resultados de la encueta nacional de hogares 1997-1998. Perú: Instituto Nacional de Estadística e Informática.
Rivero, H. (mayo-agosto, 1999). ¿Equidad en la educación? Revista Iberoamericana de Educación, 23, 1-26. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie23a03.htm
Rodríguez, S., Fita, E., Torrado, M. (mayo-agosto, 2004). El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista de Educación, 334, 391-414. Recuperado de http://www.doredin.mec.es/documentos/008200430373.pdf
Ruh, P. (1998). Uso del bachillerato y del promedio de admisión como mecanismo para seleccionar a los estudiantes de colegio, que ingresan a la Universidad de Costa Rica. (Tesis de maestría inédita). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.
Ruiz, A. (2001). El destino de Costa Rica y la educación superior: El escenario histórico del país, la educación y el papel de la Universidad. San José, Costa Rica: EUCR.
Salanova, M., Cifre, E., Grau, R. M., Llorens, S. y Martínez, I. M. (2005). Antecedentes de la autoeficacia en profesores y estudiantes universitarios: Un modelo causal. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 21(1-2), 159-176. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=231317039010
Toca, M. T. y Tourón, J. (1989). Factores del rendimiento académico en los estudios de arquitectura. Revista de Investigación Educativa, RIE, 7(14), 31-48.
UNESCO. (2002). Primera reunión intergubernamental del proyecto regional de educación para América Latina y el Caribe. Proyecto Regional de Educación para América Latina y El Caribe. Recuperado de http://www.tarea.org.pe/images/PRELAC_Educ.pdf
Universidad de Costa Rica. Oficina de Becas y Atención Socioeconómica. (2009). Becas. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica., Oficina de Registro. (2003). Base de datos de la Oficina de Registro de la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica: Autor.
Valverde, A. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un modelo estructural de variables latentes. (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Vargas, M. M. (2010). Factores que determinan el rendimiento académico en matemáticas en la Universidad Nacional de Ingeniería, Nicaragua: Un estudio multinivel y de ecuaciones lineales estructurales (Tesis doctoral). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Vélez, A. y Roa, C. N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 8(2), 74-82. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v8n2/original1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: